Tuesday, August 19, 2008

Jalan KITA ke JannahNya…

Ukhti habibati,

Moga ukhti senantiasa berada dalam rahmat Allah walau di mana jua ukhti berada, walau duduk, walau berbaring, walau di kalangan manusia lain mahupon tika berseorangan..

Innamal mukminu na ikhwatun.. kerana ini kita bersaudara dan berukhuwwah, hati-hati yang patuh akan Allah dan rasulNya tidak mungkin meninggalkan walau satu syariatNya.. maka ukhti dan ana sendiri mujahadah dalam melayari bahtera ukhuwwah kita bersama. Mana mungkin hati kita diikat atas pilihan kita sendiri, kerana ukhti sangat lembut orangnya atau kerana ana sendiri comel orangnya J.. Kalla! Tidak sekali-kali! Bahkan Allah lah yang mengikat hati-hati kita..

“And united their hearts; had you spent all that is in the earth, you could not have united their hearts, but Allah united them; surely He is Mighty, Wise.” (Al Anfal:8)

Moga kita sama-sama berusaha memelihara hubungan kita dengan Allah, istiqamah dengan amalan fardhu dan sunat seperti berpuasa, Qiyammulail, bertadarus Al Quran satu juzuk satu hari, mentadabbur Al Quran sekurang-kurangnya 1 ‘ain sehari, menelaah buku fikrah sekurang-kurangnya setengan jam sehari, bermuayashah dengan baik dengan setiap mad’u yang kita temui.

Moga Ukhti bersungguh-sungguh dalam menjayakan Bait Muslim ukhti nanti. Sama ingin ana mengingatkan, bahawa bait muslim itu tidak akan semena-mena menepati ciri bait muslim idaman hanya dengan bersyaratkan kedua pasangan adalah mereka yang ditarbiyyah, bahkan ianya mestilah diusahakan bersama.. melayari bahtera rumah tangga dan beribadah kepada Allah dengan sabar dan saling kuat-menguatkan, seperti satu partnership, kerana pasangan itu adalah pelengkap iman kepada yang seorang lagi. Ambillah contoh Khadijah sebaik contoh isteri dan rumahtangga Rasulullah sebaik qudwah bait muslim..

Moga ukhti mujahadah dalam mentarbiyyah ahli keluarga di sekeliling ukhti kerana mereka lah orang terdekat kita. Peliharalah kedua orang tua ukhti ketika mereka tua, dan janganlah ukhti meninggikan suara walau dengan mengatakan AH, sesungguhnya Allah sangat murka bagi mereka yang tidak tahu mengasihi ibu dan bapanya.

Didik lah mujahid dan mujahidah dakwah ukhti nanti dengan celupan Islam, moga mereka tidak bisa menjalani waktu muda mereka seperti kita yang penuh dengan kekeliruan, Islam yang bercampur-aduk. Didiklah anak-anak di sekeliling ukhti juga kerana turun naik satu bangsa itu bergantung kepada generasi mudanya. Jika telah selesai urusan rumah tangga dan anak-anak ukhti, keluarlah menjadi rajul ammah untuk mendidik anak-anak Ummah pula, kerana mereka amat memerlukan ukhti..

Teguhlah dalam menegakkan syariat Allah, walau apa jua yang menanti ukhti, penjara, APACHE, sekatan makanan dan ekonomi. Ingatlah jari yang diangkat ketika mengucapkan syahadah ini tidak sekali-kali akan tunduk kepada toghut. Infakkan lah segala jiwa, tenaga dan harta fiisabilillah kerana tanpa semua itu tidak akan menyampaikan kita kepada Ustaziyatul Alam yang kita semua dambakan, supaya Deen Allah kembali tamkin di muka bumi. Kita doakan Allah kembalikan bumi ini kepada hambanya yang bertaqwa, sebagaimana janji Allah juga, jika tidak sempat, moga Allah mengurniakan syahid dan moga Allah temukan kita di JannahNya dengan rahmatNya..

Salam wida’, andai tidak bertemu di dunia, moga Allah izinkan kita berjumpa dalam temujanji kita di JannahNya ya ukhti, doakan ana juga
Inni uhibbuki fillah

No comments: